Legalny sklep internetowy

Zwrot towaru – kto ponosi koszty przesyłek?

Zwrot towaru – kto ponosi koszty przesyłek?
Konsument odstępuje od umowy. Kto ponosi koszty za zwrot towaru?

.

Chociaż e-handel staje się coraz bardziej popularny, wiele osób nie wie jakie koszty zwrotu towaru powinni ponieść, natomiast sprzedawca ma wątpliwości jakie koszty powinien zwrócić.


KOGO TEN ARTYKUŁ DOTYCZY?

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.


ZWROT TOWARU A KOSZT DOSTARCZENIA TOWARU DO KONSUMENTA

Konsument jest uprawiony do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu rzeczy. Odstąpienie od umowy powoduje skutki takie jakby umowa nie została w ogóle zawarta. Dlatego też  sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu ceny oraz kosztów dostarczenia rzeczy.


Obowiązki sprzedawcy

Jeżeli konsument odstąpi od umowy, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie pobrane przez niego środki, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Sprzedawca jest zatem obowiązany do:

1. zwrotu ceny rzeczy,

2. zwrotu kosztów dostarczenia rzeczy (tj. wysyłki do konsumenta) w wysokości odpowiadającej najtańszemu zwykłemu sposobowi dostarczenia oferowanemu przez sprzedawcę.

Sprzedawca może jednak wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania.

Przykład!

Konsument dokonał zakupu słuchawek za 99 zł. Sprzedawca w opcjach dostawy wskazał następujące formy dostawy:
– odbiór osobisty (0 zł),
– list polecony (8 zł),
– kurier (25 zł).

Konsument wybrał dostawę kurierem. Jaką kwotę sprzedawca powinien zwrócić? Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi 107 zł, ponieważ dostawa listem poleconym za 8 zł odpowiada najtańszemu zwykłemu sposobowi dostarczenia zaoferowanemu przez sprzedawcę. Odbiór osobisty nie stanowi sposobu dostarczenia rzeczy, a jedynie możliwość odbioru samodzielnego przez konsumenta.

Natomiast konsument jest zobowiązany do zwrotu sprzedawcy rzeczy niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy (do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem).


ZWROT TOWARU A KOSZT DOSTARCZENIA TOWARU DO SPRZEDAWCY

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, tj. koszty opakowania i odesłania towaru do sprzedawcy. Zatem to konsument powinien opakować i wysłać towar do sprzedawcy na swój koszt.


WAŻNE!

Konsument nie jest obowiązany do poniesienia kosztu za zwrot towaru, jeżeli sprzedawca nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Dlatego jeśli prowadzisz sklep internetowy, lub sprzedajesz na allegro – pamiętaj o poinformowaniu konsumenta, że jeżeli odstąpi od umowy będzie zobowiązany do poniesienia kosztów odesłania rzeczy do sprzedawcy.

Konsument ponosi natomiast odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy. Jeżeli konsument używał rzeczy, a następnie odstąpił od umowy i zwrócił towar, sprzedawca może dochodzić odszkodowanie za zmniejszenie wartości rzeczy.

WAŻNE!

Od powyższej zasady istnieje wyjątek. Sprzedawca powinien poinformować konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, w tym o sposobie, terminie jego wykonania i wzorze formularza. Jeżeli tego nie zrobi, konsument nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowe korzystanie z towaru.

.

Co z kosztami przesyłek przy zwrocie towaru?

A kto płaci koszty przesyłek związane z reklamacją towaru?

Który temat Was interesuje?

Proszę o wiadomość w komentarzu!

Polub @Aktualniblog

(Niniejszy artykuł służy celom informacyjnym i nie stanowi porady prawnej.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.