Legalny sklep internetowy

Dropshipping z Chin – jak to robić zgodnie z prawem?

Dropshipping z Chin. Internet huczy o tej formie zarobku. Wszyscy zadają pytania czy da się na tym zarobić, ile potrzeba czasu, żeby zarobić i ile wkładu trzeba mieć na start.

.

Oprócz powyższych kwestii zwróć uwagę na wskazówki, które pomogą uniknąć Ci kardynalnych błędów generujących niepotrzebne koszty.

Tytułem wstępu, wyjaśnijmy pojęcia konieczne. Następnie, zasygnalizuję Państwu zmiany, które już niedługo (1 stycznia 2021 roku ) wejdą w życie.


KIM JEST KONSUMENT?

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Zmiany!

Od 1 stycznia 2021 roku za konsumenta w pewnych sytuacjach będzie uważana również osoba która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Co to za zmiany? Możesz zobaczyć tutaj: Jednoosobowy przedsiębiorca konsumentem – istotne zmiany.


DROPSHIPPING WŁAŚCIWY

Aktualnie wyróżnia się dwa modele dropshippingu: sprzedaż bezpośrednia i pośrednictwo.

Cechy:
– Sklep internetowy jest sprzedawcą,
– Sklep zawiera z kupującym umowę sprzedaży na odległość,
– Kupujący płaci cenę Sklepowi,
– Sklep wystawia rachunek/ fakturę,
– Kupujący dokonuje zwrotu towaru do sklepu,
– Kupujący składa reklamację Sklepowi,
– Różnicą jest fakt, że to hurtownia wysyła towar bezpośrednio do Kupującego.

Cechy:
– Sklep jest pośrednikiem,
– Sklep zawiera umowę pośrednictwa z kupującym,
– Kupujący zawiera umowę sprzedaży z hurtownią,
– Sklep powinien zawrzeć umowę z hurtownią, w której strony określą kwestie dotyczące terminów dostaw, kosztów dostawy, reklamacji czy zwrotów.


DROPSHIPPING POZORNY

Ważnym aspektem jest to, że sprzedawcy stosujący pozorny dropshipping nie określają swojej roli w procesie sprzedaży. W rezultacie w opisach aukcji nie ma informacji o tym, że towar jest wysyłany z Chin, a nie z Polski. Sprzedawcy nie podają danych firmy, która jak później się okazuje – jest sprzedawcą. Sprzedawcy ponadto nie zapewniają kupującym możliwości odstąpienia od umowy natomiast w przypadku reklamacji odsyłają do producenta w Chinach. Niewątpliwie konieczność poniesienia przez kupującego dodatkowych kosztów i długie oczekiwanie na dostarczenie towaru czy otrzymanie towaru niekompletnego, nieoryginalnego lub uszkodzonego to kolejne problemy.

Określanie swojej roli przez sprzedawcę jako “pośrednika” bez określenia swojej roli oraz jednoczesne wyłączenie wszelkiej odpowiedzialności jest niezgodne z prawem.

Jak w praktyce korzystać z dropshippingu prawidłowo możesz dowiedzieć się od Piotra, który jest przedsiębiorcą, podczas gdy na co dzień zajmuje się e-commerce i prowadzi bloga o tej tematyce. Jak zacząć? Co to dropshipping? Zacznij swój pierwszy biznes przez internet w 5 szybkich krokach.


DLACZEGO UOKIK OSTRZEGA?

UOKiK ostrzega konsumentów przed dropshippingiem z Chin i kieruje do nich następujący komunikat:

Produkty z Chin – upewnij się, czy nie korzystasz z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach i jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań:

[…] sprzedawca towaru z Azji.

[…] wysyłka w 24 h.

Klient jako importer towaru uiszcza opłaty celno-skarbowe.

Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy.

Towar należy odesłać do dostawcy […].

[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.

Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę.

[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet

do 40 dni roboczych.


DROPSHIPPING – JAK STOSOWAĆ LEGALNIE? PIERWSZE 5 RAD


1. IDENTYFIKACJA

Sprzedawca powinien określić swoje dane identyfikacyjne, a w szczególności: firmę, adres, NIP oraz dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail, adres korespondencyjny).


2. PRZEDMIOT UMOWY I ROLA SKLEPU

Sprzedawca jest zobowiązany do jasnego określenia swojej roli w procesie sprzedaży. Ponadto, sprzedawca powinien wskazać, że jest pośrednikiem, a kupujący zawiera umowę sprzedaży z hurtownią (w przypadku sprzedaży w modelu pośrednictwa).

Przykład postanowienia umownego:

Sklep  internetowy nie jest stroną umowy zawieranej przez Kupującego. Sklep internetowy oferuje jednak usługę pośrednictwa w zawarciu umowy sprzedaży pomiędzy Hurtownią a Kupującym polegającą na obsłudze realizacji umowy sprzedaży. Usługa pośrednictwa polega między innymi na przekazaniu zamówienia oraz ceny do Hurtowni.


3. TERMIN SPEŁNIENIA ŚWIADCZENIA

Sprzedawca jest zobowiązany do poinformowania kupującego o sposobie a także terminie spełnienia świadczenia.

Art.  5431 k.c.
§  1. Jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.

Zatem co do zasady, Sprzedawca powinien wydać towar kupującemu w terminie 30 dni, jednak jeżeli sam wskaże że dostarczy towar np. w terminie 3 tygodni, wówczas jest zobowiązany do wykonania umowy w tym terminie. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj: Dropshipping, czyli sprzedaż towaru którego nie ma.

Z pewnością wszelkie próby wyłączenia odpowiedzialności za opóźnienia stanowią klauzule niedozwolone i są bezskuteczne wobec konsumenta.

Przykład:

Termin realizacji dostawy towaru może przedłużyć się o czas odprawy celnej, za co Sklep nie ponosi odpowiedzialności.

Sklep nie odpowiada za opóźnienia w dostawie spowodowane niewykonaniem umów przewozowych przez pocztę lub firmy przewozowe.


4. CAŁKOWITY KOSZT ZAWARCIA UMOWY

Nie może dojść do sytuacji, w której kupujący zawiera umowę sprzedaży i płaci określoną cenę, a po pewnym czasie zostaje poinformowany, iż musi dopłacić koszty odpowiadające wysokości dodatkowego cła czy VATu. Konsument powinien być poinformowany o cenie brutto (wraz ze wszystkimi podatkami) oraz o dodatkowych kosztach, np. koszcie zwrotu towaru.


5. REKLAMACJA I ODSTĄPIENIE OD UMOWY

Kupujący jest uprawniony do złożenia reklamacji oraz do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru. Nie można zatem ograniczyć tego prawa kupującemu w żaden sposób. Wprawdzie aktualnie popularne zjawisko stanowi zobowiązanie kupującego do zgłoszenia reklamacji lub odesłania towaru do sprzedawcy w Chinach. Jednak takie rozwiązanie nie zapewnia odpowiednich praw dla konsumenta.

Pamiętaj również o wdrożeniu RODO w swoim sklepie oraz obowiązku informacyjnym RODO.

Na stronie sklepu internetowego powinieneś mieć również regulamin, regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną i politykę cookies.

Z pewnością powyższe wskazówki to jedynie fundamentalne podstawy, które musisz znać, jeżeli pracujesz w modelu dropshipping.


@Aktualni – polub nas na Facebooku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.